retro homintern
Mi-era clară conspirația conservatoare despre „mafia gay”, conform căreia lumea artei este condusă de o atotputernică elită homosexuală, însă am dat complet întâmplător peste varianta sinonimă de „homintern” (joc de cuvinte în jurul Cominternului), mai interesantă pentru că invocă paranoia occidentală de pe vremea Războiului Rece. Începută ca o insultă interbelică și ajunsă propagandă prin viu grai, narațiunea avea nevoie de simplitate, astfel că dușmanii se contopesc într-unul singur: comunist, homosexual, comunist homosexual. Iar de cealaltă parte a blocului politic „inversiunea” se pedepsea în numele luptei împotriva moștenirii burgheze.
Retrospectiva Homintern e necesară unui festival precum ART200, numit astfel după articolul de lege care incrimina homosexualitatea în România. Filmele aduse laolaltă sărbătoresc momentele de extaz homosocial ale sexualității în socialismul estic (capodopera mută Trei la subsol, 1927, nesupusul șaizecist Un sac cu purici al Věra Chytilová) și le deplâng pe acelea nefericite de atunci (Moscova nu crede în pederaști al avangardistului video John Greyson, 1986) și de după, în plini ani ’90, deceniul promisiunilor încălcate. Despre acesta din urmă titlurile filmelor vremii vorbesc de la sine: Căderea comunsimului văzută în pornografia gay (1998) al unui alt avangardist video, William E. Jones, și emfaticul Trup fără suflet al lui Wiktor Grodecki, 1996. Nimic nu e simplu.
– Călin Boto, curator
Grafică: Anna Grozavu
Trup fără suflet
* va fi proiectat vineri, 23/09, ora 18:30
Încă de la prăbușirea comunismului, Praga a devenit un paradis pentru turiștii sexuali din Vest – și Est. Nicio altă viață nu a fost mai afectată decât acelea ale băieților puberi veniți din provincie pentru un trai mai bun. Wiktor Grodecki aruncă o privire documentară asupra condamnaților lucrători sexuali și actori porno ai Pragăi, toți cu vârste cuprinse între 15 și 18 ani.
R. Wiktor Grodecki, Cehia, 1996, 1h 36 min
Moscova nu crede în pederaști
* va fi proiectat marți, 20/09, ora 18:30
Video-ul experimental servește drept relatare diaristică a cineastului ca reprezentant al unei organizații gay la Festivalul Tineretului de la Moscova din august ’85, legând idei ale politicilor identitare de o critică a socialismului sovietic.
R. John Greyson, Canada, 1986, 27 min
Trei la subsol
* va fi proiectat marți, 20/09, ora 18:30
Un cuplu căsătorit are un mic apartament în Moscova. Când un vechi prieten al soțului sosește în oraș și nu își găsește cazare, Kolia, soțul, îl invită să se mute la ei. Ceea ce va avea consecințe interesante pentru toți trei.
R. Abram Room, URSS, 1927, 1h 27 min
Căderea comunsimului văzută în pornografia gay
* va fi proiectat vineri, 23/09, ora 18:30
Fiecare imagine a acestui scurtmetraj provine din filme erotice gay produse în Europa de Est odată cu venirea capitalismului. Un crâmpei din ce-a însemnat viața tinerilor care au trebuit să se adapteze unei lumi necunoscute în care banii, puterea și sexul sunt interconectate.
R. William E. Jones, SUA, 1998, 18 min
Un sac de purici
* va fi proiectat miercuri, 21/09, ora 18:30
Věra Chytilová și-a făcut debutul profesionist în cinema cu acest documentar fictiv din 1962, plasat în căminul pentru muncitoare al unei fabrici de textile și văzut prin ochii noii ucenice Eva Gálová. Fata ajunge să-și cunoască colegele, în special pe Jana, care are probleme disciplinare și în cele din urmă primește un ultimatum pentru a-și îmbunătăți purtarea.
R. Vera Chytilová, Cehoslovacia, 1962, 43 min