Un portret al artistului queer la tinerețe: Retrospectiva João Pedro Rodrigues

„[Cinemaul radical este cel care] mă interesează. E foarte greu să definești radicalitatea. De pildă, o bună parte din cinemaul clasic American este, din punctul meu de vedere, radical. Și radical nu înseamnă doar experimental. (…) Iar filmele se fac și din imagini și sunete, nu doar din dialoguri.”

– João Pedro Rodrigues, în MUBI Notebook, 2022

 

Există un anumit cineast fără de care este greu să să concepi orice discurs mai amplu despre cinemaul queer modern, a cărui operă amestecă cu o ușurință aproape incredibilă registrele umoristice și grave, narațiunile clasice și teme accentuat-contemporane (până în punctul în care putem spune că filmele sale au anticipat multe dintre temele predominante ale discursului queer contemporan)  – așadar, niciun alt artist n-a părut mai potrivit pentru retrospectiva de autor inaugurală a festivalului art200: iar acela este João Pedro Rodrigues.

 

Membru al unei generații ilustre de regizori portughezi influențați de școala cineaștilor Antonio Reis și Margarida Cordeiro, care, în cuvintele curatorului Haden Guest de la Harvard Film Archive, „a exercitat o influență nemăsurată asupra renașterii cinemaului portughez după căderea regimului lui Salazar”, Rodrigues împarte cu colegii săi de generație o adorație nemărginită pentru cinemaul clasic, atât cel european și american. Însă el se detașează de restul plutonului prin felul în care transformă anumite teme majore ale acestuia în materia primă a unui cinema queer radical, necompromițător și obraznic-iconoclast: dorința (dusă adesea până în punctul fierbinte al obsesiei), fascinația față de registrul nocturn, aspirația de-a sonda în interiorul laturilor mai puțin vizibile ale vieții (queer a) oamenilor clasei muncitoare, și mai ales melodrama (adorată și replicată, totodată busculată cu gesturi subversive).

 

În acest grupaj particular de filme, ce acoperă primul deceniu de activitate – O Fantasma (2000), Two Drifters / Odete (2005) și Să Mori Bărbat / Morrer Como Um Homem (2009) – putem observa cum un tânăr cineast queer își revendică, pe de o parte, apartenența la o mai largă istorie a cinematografului queer – pe care o omagiază totodată (nume precum Douglas Sirk, Rainer Werner Fassbinder, Pier Paolo Pasolini sau John Waters), în același timp în care își explorează propria voce artistică, descoperind și cultivându-și laitmotivele și temele predilecte, dar și testând limitele posibilităților gramaticii filmice, pe de alta. 

 

Limite care sunt împinse nu doar de arealul tematic al acestor filme: care acoperă totul de la bondage și drag shows, până la sarcini imaginare și psihoze identitare, trecând prin realitățile laborale și sociale ale Portugaliei la început de secol XX. Acestea se manifestă în egală măsură în elementele lor stilistice: amestecul acesta post-modern și ireverent de influențe se transferă într-o privire ce portretizează experiența (adesea, nevrotică a) corporalității și întrupării ca fiind echivalentă cu cea a explorării spațiilor închise tipice mediului urban. E o extensie, o simbioză senzorială ce se dinamitează în filmele lui Rodrigues prin scoaterea protagoniștilor din cetate și aducerea lor în câmpuri deschise, ori în păduri dense – deschideri și de-teritorializări ce marchează, la rândul lor, o lărgire a teritoriului identității, o dezrădăcinare / deplasare a perceptelor heteronormative, o mutare a centrului ce ajunge să semene cu o respingere a acestuia, așadar, cu o îmbrățișare deplină și celebratorie (în sens aproape bahic) a marginalității.

– Flavia Dima, curator

Proiecție în prezența regizorului: O Fantasma

📍Cinema Elvire Popesco
📅 Duminică, 13 octombrie 2024, ora 23:00
🎟️ Bilet de intrare: 15 RON. Biletele se pot achiziționa de aici.

Ne dorim însă ca proiecțiile să fie accesibile tuturor, astfel că oferim, pentru persoanele care doresc, și varianta de rezervare gratuită prin intermediul acestui formular. Completează te rog cu numele tău și o adresă de e-mail validă și îți vom trimite pe mail o invitație cu cod QR pe care să-l prezinți la intrare.

O Fantasma (Portugalia, 2000, R: João Pedro Rodrigues) îl urmărește pe Sergio, un tânăr lucrător la salubritate în Lisabona, care se simte din ce în ce mai izolat de lumea din jurul său. Obsesia lui pentru un motociclist misterios îl duce într-o spirală descendentă a dorinței și a alienării, pe măsură ce își pierde contactul cu realitatea. Filmul explorează temele dorinței, identității și singurătății într-o manieră viscerală și provocatoare.

Proiecție în prezența regizorului João Pedro Rodrigues.

90 min

Masterclass João Pedro Rodrigues la art200

📍 Centrul Ceh
📅 Luni, 14 octombrie 2024, ora 17:30
🎟️ Intrare liberă, cu donație recomandată pentru festival

João Pedro Rodrigues (n. 1966) este unul dintre cei mai importanți regizori de film portughezi în viață, al cărui nume este sinonim atât cu Noul Val Queer European, cât și cu o generație absolut remarcabilă de cineaști ce provine din țara lui. Impunându-se pe parcursul anilor 2000 printr-o trilogie de filme arthouse care i-au adus recunoașterere internațională, ce vor fi proiectate pe durata festivalului art200 – O Fantasma (2000), Odete (2005) și Morrer Como Um Homem (2009) –, Rodrigues este cunoscut pentru felul provocator, dar totodată umanist și umoristic în care abordează vastul areal tematic al vieții queer: de la joburi de zi-cu-zi la sub-culturi ce înfloresc la lumina lunii, trecând printr-un amplu buchet de identități posibile (și de raportări la acestea).

În cadrul masterclass-ului, vom explora aceste prime câteva opere de lungmetraj din cariera cineastului, care l-au impus drept una dintre cele mai interesante și diverse voci ale cinemaului queer contemporan, folosind acest prilej pentru a descoperi atât influențele sale și maniera sa de a-și conceptualiza proiectele artistice, cât și provocările și dificultățile cu care se confruntă un artist queer la început de carieră. Discuția va fi acompaniată de proiecția a două scurtmetraje: Happy birthday! (1997) și Tempo (2023).

120 min

Proiecție și Q&A: Odete

📍Cinema Elvire Popesco
📅 Luni, 14 octombrie 2024, ora 20:30
🎟️ Bilet de intrare: 15 RON. Biletele se pot achiziționa de aici.

Ne dorim însă ca proiecțiile să fie accesibile tuturor, astfel că oferim, pentru persoanele care doresc, și varianta de rezervare gratuită prin intermediul acestui formular. Completează te rog cu numele tău și o adresă de e-mail validă și îți vom trimite pe mail o invitație cu cod QR pe care să-l prezinți la intrare.

Odete (Portugalia, 2005) este povestea unei femei cu același nume (Ana Cristina De Oliveira), care, după despărțirea de iubitul ei, începe să își piardă mințile și pretinde că este însărcinată cu copilul fostului iubit al lui Rui (Nuno Gil), Pedro (Teresa Madruga). În timp ce Rui, copleșit de durere, deplânge moartea lui Pedro, Odete încearcă să se transforme în Pedro.

Proiecție urmată de un Q&A cu regizorul João Pedro Rodrigues.

Proiecție: 90 de minute;
Q&A: 30 de minute

Proiecție și Q&A: Să Mori Bărbat / Morrer Como Um Homem

📍 Cinemateca Eforie
📅 Marți, 15 octombrie 2024, ora 17:30
🎟️ Intrare liberă, cu donație recomandată pentru festival

Tonia, o persoană între două vârste dintr-un show de travesti din Lisabona, priveşte cum lumea din jurul ei se duce de rîpă. Concurenţa tinerilor artişti îi ameninţă poziţia, iar iubitul ei, Rosário, insistă ca Tonia să-şi accepte pe deplin identitatea de femeie, suportând o operaţie de schimbare de sex, ceea ce este în conflict cu puternicele convingeri religioase ale Toniei. Pe de o parte, vrea să fie femeia pe care Rosário o doreşte, dar pe de alta ştie că înaintea lui Dumnezeu nu va fi niciodată acea femeie. Mai mult, fiul abandonat în copilărie, acum un dezertor din război, vine să o caute.

Proiecție urmată de un Q&A cu regizorul João Pedro Rodrigues.

Proiecție: 130 de minute;
Q&A: 30 de minute